فرآيند رسيدن به تسلط در تست زني

الف) دروس استدلالي (مثل رياضي و فيزيك)

يكي از دلايل دلسردي برخي دانش آموزان نسبت به درس هاي رياضي و فيزيك، ماهيت اين درس­ها و طولاني بودن فرآيند فراگيري آن ها است. معمولاً مشاهده مي­شود يك دانش آموز پس از اينكه متن كتاب يا جزوه اي را مطالعه كرد شروع به زدن تست ها مي­كند. اما به دليل اينكه برخلاف توقعش خيلي كند پيش مي­رود و اغلب به پاسخ درست نمي­رسد، پس از زدن تعداد كمي تست دوباره به سراغ متن كتاب و جزوه مي­رود. بعد از خواندن مجدد آن تست زني را از سر مي­گيرد. ولي باز هم دچار مشكل قبلي مي­شود. با تكرار اين موضوع نااميد شده و به خود مي­گويد:« من استعداد رياضي و فيزيك ندارم» اما واقعيت چيز ديگري است. به اين شخص بايد گفت«شما استعداد رياضي و فيزيك را داريد اما صبر و حوصله ي يك رياضي دان يا فيزيك دان را نداريد!» ما يقين داريم كه اگر شما مراحل رسيدن به تسلط در تست زني را بدانيد ودر هر مرحله توقع درست و معقولي از خود داشته باشيد در نتيجه پله هاي موفقيت را با صبر و حوصله طي خواهيد كرد. اين مراحل عبارت اند از:

آموزش با تست: حدود      تست هايي كه در يك مبحث در نظر داريد پاسخ دهيد را انتخاب كنيد، به طوري كه اين  تست ها تقريباً تمامي انواع تست آن مبحث را در برگيرد. در اين مرحله نه درصد بگيريد ونه زمان، يعني اگر تستي را غلط زديديا پاسخ گويي به آن طولاني شد نگران و نااميد نشويد. مهم اين است كه شما كاملاً با تست ها درگير شده وتمام تلاشتان را براي پاسخ گفتن به آن ها به كار بريد. پاسخ تشريحي هر تست را پس از آنكه دقيقاً روي آن فكر كرديدبلافاصله بررسي كنيد. بدين ترتيب روند پاسخ گويي خودتان را بهبود بخشيد و سعي كنيد در تست هاي مشابه بعدي، از تجربيات جديدتان بهر ببريد. اين مرحله وقت گيرترين مرحله ازمراحل تست زني است. تا زماني كه اين مرحله را به اتمام نرسانده ايد در وضعيت عدم تسلط به سر مي­بريد( يعني اگر در اين وضعيت از شما آزمون تستي با شرايط كنكور به عمل آورند) هيچ موفقيتي كسب نخواهيدكرد و توصيه ي ما به شما اين است كه تا پايان اين مرحله صبور باشيد و اميدوار!

افزايش دقت ورسيدن به تسلط نسبي: با گذشت يك يا دوروز از مرحله­ي اول، شروع به پاسخ گويي حدود ديگر تست ها مي­نماييد. دراين مرحله درصد مي­گيريد اما زمان نمي­گيريد. يعني دقت در پاسخ گويي و رسيدن به پاسخ صحيح مهمترين هدف اين مرحله است معمولاً افرادي كه مي­خواهند در اين مرحله سرعت عمل داشته باشند دچار عجله در پاسخ گويي شده ودر نتيجه ممكن است بيشتر به پاسخ هاي غلط برسند.

فراموش نكنيد كه زماني مي­توانيد سرعت عمل خود را افزايش دهيدكه از دقت خوداطمينان يابيد.

برخلاف مرحله ي اول، دراين مرحله پاسخ ها را تست به تست بررسي نكنيد، مثلاً هر 10 تست كه زده شد، پاسخ تشريحي آن­ها را به طور كامل مطالعه كنيد.همان طور كه ذكر شد در اين مرحله گرفتن زمان چندان مهم نيست وتاكيد مي­كنيم پيش از زدن تست، التزام زماني براي خود قرارندهيد، اما در پايان هر 10تست زمان پاسخ گويي خود را يادداشت كنيد. با اين كار روند افزايش سرعت عمل خود را نيز بررسي خواهيد كرد. اگر بتوانيد تا پايان اين مرحله تست ها را تقريباً در زمان 5/1 برابر زمان استاندارد كنكور بزنيد، پيشرفت خوبي داشته ايد.

 با اتمام اين مرحله شمابه تسلط نسبي رسيده­ايد(يعني اگر در اين وضعيت از شما آزمون تستي با شرايط كنكور گرفته شود، باز هم موفقيت چنداني كسب نخواهيد كرد، شايد بعضيها حتي منفي هم بزنند!) توصيه ما به شما اين است كه باز هم صبر كنيد چيزي نمانده تا موفق شويد.

افزايش سرعت عمل: سرعت عمل در زدن تست هاي تكراري افزايش مي­يابد. حدوداً پس از دو هفته از اتمام مرحله ي دوم،  
تست هايي را كه درمراحل اول ودوم پاسخ داده بوديد را دوباره بزنيد. در اين مرحله موارد زير رارعايت كنيد:

1)هم زمان بگيريد و هم درصد. يعني دقت و سرعت هر دو در اين مرحله مهم­اند.

2)درهرنوبت تست زني 25 تا 55 تست (بهتر است مطابق تستهاي هر درس در كنكور سراسري باشد) را بي وقفه وبدون مراجعه به پاسخ­هاي تشريحي جواب دهيد.

3) در صورتي كه گزينه­ي درست يك تست را از قبل حفظ بوديد، باز هم دقت صرف كنيد و مجدداً مساله را حل كنيد تا به همان گزينه برسيد.

4) در پايان پس از چك كردن كليه­ي جواب ها، پاسخ تستي را كه نزده­ايد و ياغلط زده­ايد، دوباره و با دقت بخوانيد.

5)اگرمكرراً وقت كم مي­آوريد ويا درصدتان درحد قابل قبولي نيست مرحله­ي دوم را دوباره اجرا كنيد. يعني 10تا 10 تا تست بزنيد، درصد بگيريد اما زمان نگيريد.

 6حتماً پاسخ­هاي خود را در پاسخ برگ و آن هم با مداد معمولي (نه اتود) وارد كنيد( نه دراين مرحله ونه در مراحل ديگر به هيچ وجه دركتاب علامت نزنيد.)

7)پس از زدن هر 10 تست، نگاهي به ساعت بيندازيد و سرعت تست زني خود را تنظيم كنيد.

در پايان اين مرحله پيام ما به شما اين است« خسته نباشيد! حالا مي­توانيد با خيال راحت در يك آزمون شركت كنيد. ولي فراموش نكنيد همواره جا براي پيشرفت هست.»

يك سوال مهم:«ممكن است بپرسيد« در طول 2 هفته­اي كه قرارنيست از اين مبحث تست بزنيم چه بايد بكنيم؟» پاسخ ما اين است كه « مبحث جديدي را آغاز مي­كنيد و آن را نيز تا پايان مرحله ي دوم پيش مي­برديد.»

سنجش: هنوز تست­ها را نزده­ايد(يادتان هست؟) قبل از آزمون هاي آزمايشي و يامواقعي كه مبحث مورد نظر را دوره كرده ايد
مي­توانيد از اين تست هاي بكر و دست نخورده استفاده كنيد. براي زدن اين تست ها، هم زمان بگيريد و هم درصد. هدف در اينجا سنجش آموخته هاي قبلي است. تستهايي كه در اين مرحله مي­توانيد استفاده كنيد، تستهاي طرح شده توسط مولف در كتابهاي تست و يا كنكورهاي آزمايشي موسسات معتبر مي­باشد.

آنچه در پايان اين مرحله به شما مي­گوييم اين است:ديگر نگران اين مبحث نباشيد مباحث بعدي را دريابيد.

مرور تست هاي نشان دار: در هرمرحله تست هايي را كه غلط زده ايد ويا نتوانسته ايد پاسخ دهيد را نشان دار كنيد( يعني علامت بزنيد ويا در دفتر رفع اشكال با ذكر اشكال مورد نظر يادداشت كنيد) وهر وقت قصد مرور كردن اين مبحث را داريد كافي است يك بار تست هاي نشان دار را مرور كنيد. تكرار در دوره كردن اين تست­ها مهارت واعتماد به نفس شما را افزايش خواهد داد. در ضمن توصيه مي­شود، نكاتي را كه جديد ياد گرفته­ايد به دفتر خلاصه­نويسي منتقل كنيد. توصيه ي ما اين است كه تست هاي نشان دار چند مبحث را باهم مرور كنيد.

« مراحل رسيدن به تسلط در تست زني»

پله اول: آموزش با تست. ( تست ها را مي­زنم- زمان نمي­گيرم- درصد نمي­گيرم)

 

 

پله دوم: افزايش دقت ورسيدن به تسلط نسبي.(ديگر تست ها را مي­زنم- زمان نمي­گيرم-درصد مي­گيرم)

 

 

پله سوم: افزايش سرعت عمل( بعد ازدوهفته تست هاي زده شده را دوباره مي­زنم-زمان مي­گيرم –درصد مي­گيرم)

 

پله چهارم: سنجش ( باقيمانده تست ها رامي­زنم-زمان مي­گيرم-درصد مي­گيرم)

 

 

پله پنجم: مرور تست هاي نشان دار.( با تست هاي نشان دار چند مبحث ديگر را بررسي مي­كنم.)

توجه ! توجه! توجه! مراحل تست­زني مباحث استدلالي برخي دروس ديگر(مثل ژنتيك در زيست شناسي و محلول­ها وتعادل­هاي يوني و ثابت تعادل ها در شيمي) نيز همانند فيزيك و رياضي مي­باشد.

ب) دروس استفهامي و تركيبي

در دروس تركيبي و استفهامي(مثل شيمي، زيست­شناسي، دروس عمومي واغلب دروس انساني) تعداد مراحل رسيدن به تسلط در تست زني
كم­تر بوده و سريع تر مي­توان به اين مهارت دست يافت. اين مراحل به شرح زير مي­باشد:

1- افزايش دقت و رسيدن به تسلط نسبي: همان طور كه ملاحظه خواهيد كرد، در اين دسته از دروس مرحله­ي آموزش با تست ديده
نمي­شود. علت اين است كه آموزش در اين دسته از دروس در هنگام مطالعه ي متن و خلاصه برداري و مرور آن تاحدود بسيار زيادي تكميل
مي­گردد ودر نتيجه مرحله ي آموزش با تست خيلي برجسته و بارز نمي­باشد . معمولاً فراگيراني كه متن را دقيق و با حوصله خوانده باشند از ابتدا اغلب تست ها را درست پاسخ خواهند داد. لذا اولين مرحله­ي تست زني اين درس ها «افزايش دقت ورسيدن به تسلط نسبي» است . هنگام اجراي اين مرحله موارد زير را رعايت كنيد:

1-1) حدود نيمي از تست هايي را كه براي پاسخ گويي درنظر داريد بزنيد.( اين تست ها همه ي انواع تست مبحثي كه خوانده ايد را شامل
مي­شود.)

1-2) زمان نگيريد اما حتماً درصد بگيرد.

 1-3) پاسخ تشريحي هر تستي كه پاسخ مي­دهيد را دقيقاً بررسي كنيد( چه آن تست رادرست پاسخ داده باشيد وچه غلط حتماً اين كار را انجام دهيد.)

1-4) تست­هاي نزده و يا غلط زده را نشان دار كنيد.

2-بازبيني دفتر خلاصه­نويسي وبررسي تست هاي نشان دار: پس از زدن نيمي از تست ها لازم است دفتر خلاصه ي خود را با ديدگاه جديد بازبيني و احتمالاً تكميل نماييد، زيرا پس از طي مرحله ي اول تعدادي تست كه همانا نقاط ضعف شما هستند نشان دار مي­شوند، وبايد درجهت برطرف كردن اين نقاط ضعف، آن ها را به نوعي در دفتر خلاصه يا رفع اشكال خود وارد نماييد. هدف اصلي اين مرحله برطرف كردن نقاط ضعف و هدف كوچك ترمرور مطالب مي­باشد.

3- سنجش: نيمي ديگر از تست ها كه باقي مانده است را درزمان استاندارد كنكور بزنيد و درصد هم بگيريد. اصولاً اگر مراحل پيشين را درست اجرا كرده باشيد در اين مرحله درصد بالايي كسب خواهيد كرد.

4- دوره ي دفتر خلاصه­نويسي و تست­هاي نشان­دار: همانند درس هاي استدلالي( رياضي و فيزيك) در اين دروس نيز هرگاه قصد مروركردن مبحثي را داريد، كافي است دفتر خلاصه و تست هاي نشان دار را مرور كنيد . در اينجا هم توصيه مي­كنيم كه تست­هاي نشان دار و خلاصه ي چند مبحث را با هم مرور كنيد.

توجه! توجه ! توجه! هرگز در كتاب تست خود علامت نزنيد. هروقت مي­خواهيد تست بزنيد از پاسخ برگ هاي شبيه كنكورسراسري استفاده كنيد.

  « مراحل رسيدن به تسلط در تست زني در دروس استفهامي وتركيبي»

پله چهارم: مرور تست هاي نشان دارودفتر خلاصه( تست هاي نشانه دار چند مبحث را باهم مي­زنم).

 

پله اول: افزايش دقت ورسيدن به تسلط نسبي( تست ها را مي­زنم، زمان نمي­گيرم، درصد مي­گيرم)

 

 

پله دوم: بازبيني دفتر خلاصه وبررسي تست هاي نشان دار.

 

 

پله سوم: سنجش ( باقيمانده تست ها را مي­زنم، زمان و درصد مي­گيرم).